:: One pixel a day keeps the Apple away …

:: One pixel a day keeps the Apple away …

En opeens zijn er dan weer berichten over de zoveelste variant van de MilliondollarHomepage. Dutch Cowboys besteedt aandacht aan Paint my Pixels: de bedenkers hebben kosten nog moeite gespaard en hebben er zelfs een Blog aan toegevoegd. paint my pixels Dan wat varianten. Eentje die er ook weinig aan het concept toevoegt, alleen al gezien de naam, is milliondollarwebpage. Een andere, Nederlandse variant is Miljoenpixels, waar je wel een leuk spelletje mee kunt doen: welk logo valt je het meeste op, of kijk 1 minuut en noem daarna zoveel mogelijk merken op die je gezien hebt. Dat is een beetje het gehalte wat ik proef uit de varianten op het origineel. Voor een tamelijk lange lijst kun je terecht het oorspronkelijke bericht op Dutch Cowboys dat vergezeld gaat van de uitspraak A Piece Of Internet History! Of: een hele slimme manier van studiefianciering The Million Dollard Homepage Op de website van de Open Business Club wordt eveneens aandacht besteed aan het "fenomeen" pixelpagina onder de titel Is Nederland groot genoeg voor dit concept? Het gaat om De Site Van Ee Miljoen, wat een vrij letterlijke kopie is. Je kunt er echter wel een megadeal doen, d.w.z. heel veel pixels tegelijk kopen. Me dunkt. De site van een miljoen Ik kon het niet laten om hierop te reageren. Met toevoeging van voortschrijdend inzicht geef ik mezelf nog eens weer: " Het concept zou zich in principe niet hoeven beperken tot Nederland, we hebben het tenslotte over www. Echter, het zal niet meevallen voor een Nederlands initiatief om voldoende buitenlandse adverteerders/sponsors aan zich te binden. Vooral omda er al eerder zulke concepten zijn uitgevoerd. Voor het Grote Publiek zit er te weinig aan vast. De Megadeal is een leuke gedachte maar had evt. in het oorspronkelijke concept uitgevoerd kunnen worden, niet in de kopie.

Waarom niet een ander concept eraan toegevoegd? Een bericht of een foto vanaf je mobiel insturen, een koppeling met Speurders (is dit wat je zoekt), RSS feeds van corporate weblogs, mysterieuze pixels met een geheim bericht – de clou krijg je weer via andere media, wie als eerste tien clous gevonden heeft mag op een megapixel (10 bij 10) adverteren- etc. etc. Kortom: niet Nederland is te klein, maar de gedachte achter het concept is te beperkt gehouden. Ik denk overigens dat ik zojuist mijn eigen kopie heb bedacht. Iemand geinteresseerd om mee te doen? "One pixel a day keeps the Apple away…"" "Stil maar, we kopen wel een nieuw emmertje…" (OPAD)

Een jaar of vier geleden heb ik met een stel vormgevers gedurende een paar maanden een website gaande gehouden onder de noemer OPAD (One Pixel A Day). Iedere werkdag leverde een andere designer een afbeelding aan van 250 bij 250 pixels. Bedoeling was dat de afbeelding het resultaat was van experiment, provocatie en grap. Aanvankelijk was het de bedoelng dat de intro van die website verborgen zat achter een grijze pixel (1 x 1) in een grijs vlak. Dat was een beetje flauw en frustrerend. Maar naar de afbeeldingen werd dagelijks reikhalzend uitgekeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.