kleurige hoofddekssels en foto’s uit China

Met de expositie in Shirdak, Amsterdam, getiteld “Kleurige hoofddeksels van Chinese minderheden uit de Provincie Guizhou” geeft de fotografe Emmy Schoorl een poëtisch beeld van de prachtige textielkunst van de Miao en Dong. De provincie Guizhou ligt in het zuidwesten van China, met als belangrijke steden Anshun en Zunyi. De provincie had in maart 2004 een populatie van 39 miljoen inwoners op een oppervlakte van 176.100 vierkante kilometer (ruim vier keer zo groot als Nederland).
Daar aanwezige etnische groepen zijn Han, Miao, Buyi, Dong, Tujia, Yi, Gelao, Shui, Hui, Bai, Yao, Zhuang, Maonan, Mongol, Mulao, Qiang and Man.

Emmy Schoorl is daar meermalen voor langere tijd geweest. Naast het fotograferen is ze bezig, in samenwerking met een Chinese partner, met het opzetten van een fair trade organisatie. Zodoende raakt ze, met vallen en opstaan, behoorlijk thuis in de mores van het Chinese zakendoen. Daarover later meer.

expositie Emmy Schoorl: 1 april tot en met 6 mei 2006
Shirdak Prinsengracht 192 1016 HC Amsterdam