:: the rule of six voor crossmedia

:: the rule of six voor crossmedia

Zoals gister aangekondigd vandaag The rule six van Walter Murch vertaald naar toepassing voor crossmedia concepten. In het recente nummer van Creatie (nr 3 – aprl 2006), is Marc Bechtold, editor bij Hectic Electric gasthoofdredacteur. In de inleidende tekst beschrijft hij The rule of six uit het boek In The Blink Of an eye van Walter Murch (editor van o.a. Apocalypse Now en The Godfather III). bron: Apple.com In The rule of six worden zes criteria in de montage beschreven. De ideale montage voldoet aan alle zes criteria. Stel nu dat je met een crossmedia concept bezig bent en je hebt drie verschillende opties, waartussen je moet kiezen. Bij elk van de opties blijkt 1 van de criteria onvoldoende of niet vertegenwoordigd (bijvoorbeeld bij gebrek aan budget, of partners of tijdslot). Kies dan voor de optie waarbij het bovenste criterium het meest prominent aanwezig is en zo naar beneden toe. Desnoods valt het onderste criterium af. Natuurlijk zullen meestal alle zes criteria in een goed concept vertegenwoordigd zijn en daar moet je ook vanuit gaan. Accepteer nooit een mindere optie als een betere gerealiseerd kan worden. De laatste/onderste twee stappen zijn echt specifiek van toepassing op het montage proces, maar kunnen zo vervangen worden voor mediakanalen en dan heb je een aardige reeks voor crossmedia doeleinden. Ook een (cross)mediabureau kan deze reeks als uitgangspunt nemen bij het samenstellen van de mediamix. 1) emotion (51%) => motief van de gebruiker 2) story (23%) => verhaal / verhaallijn (ook van de gebruiker) 3) rhytm (10%) => frequentie, snelheid van opvolgende sequenties in traject 4) eye-trace (7%) => toegankelijkheid, "volgbaarheid" en interactiviteit 5) two dimensional plane of screen (5%) => inzet van 2 gecombineerde media 6) three dimensional space of action (4%) => inzet van 3 of meer gecombinerde c.q. gesynchroniseerde media. Dit betekent dus een contradictie voor een crossmedia concept. Namelijk dat het crossmediale uitgangspunt niet heilig is. Altijd een goed uitgangspunt als je het mij vraagt. Ik durf wel te voorspellen dat een concept waarbij omwille van de belangrijkste uitgangspunten een of enkele mediakanalen (aanvankelijk) geschrapt worden, uiteindelijk via free publicity, buzz, later toch instappende partners, etc. die kanalen alsnog een rol zullen gaan spelen. Wat in een goed format zit, verzuurt niet. Meer weten of Walter Murch: >> "Intro from Jay Allison" over Walter Murch >> DENSE CLARITY – CLEAR DENSITY; Simple and Complex >> an interview with the editor of Cold Mountain (Apple.com)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *