Interactieve televisie

Interactieve televisie

Willen we elkaar zien? Hebben we elkaar iets te vertellen? Of willen we, thuis, zelfstandig, eigengereid of juist volgzaam, invloed uitoefenen op wat we onszelf voorschotelen? Zulke vragen, maar dan wellicht anders geformuleerd, komen vaak aan de orde als het over interactieve televisie gaat.

Ik ben voor interactiviteit. Maar dat klinkt alsof ik zeg dat ik voor het klimaat ben? Voor een grote algemeenheid, een fenomeen en niet voor specifieke keuze? Is interactiviteit niet vooral een term die gaat over iets wat we allang doen, maar nu digitaal?

Ik denk dat het concept van de verhalenverteller die bepaalt welk einde jij krijgt voorgeschoteld, ons zo vertrouwd is, dat het interactieve model -ik bepaal zelf wel welk einde ik wil- geforceerd overkomt, althans voorlopig.
Meedoen aan een spelletje is, zodra er iets te winnen is, vaak leuk. Interactiviteit in de zin van meningen uitwisselen, vraag en antwoord, is een weergaloos concept dat prima past bij de huidige media.
Televisie zoals we dat nu kennen, past meer bij het verhalen vertellen, c.q. verteld krijgen. Interactieve televisie past bij internet, maar dat vraagt om een andere combinatie dan een groene ofwel rode knop met een beperkt aantal voorgebakken keuze mogelijkheden.

Als ik met het vliegtuig naar Praag ga, hoef ik niet mee te sturen met de piloot. De bestemming en de route staan vast. Los daarvan heb ik simpelweg niet de behoefte en ik ben niet capabel genoeg. Eenmaal in Praag hoef ik de stad niet te herbouwen, hoef ik niet à la minute participerend inwoner te zijn. Veel televisie kijken komt overeen met consumerend tourist zijn. Informatie verstrekking zoals dat via internet gebeurt heeft meer overeenkomsten met interatieve televisie.

En toch ben ik een voorstander. Waarom? Omdat ik informatie en ‘marcom’-mogelijkheden zie en vooral ook vermoed dat de toekomst zich bijvoorbeeld via die weg zou kunnen ontwikkelen. Maar het gaat steevast, zoals Venturo zegt, om het motief en gebruiksmoment (beleving + situatie) van de zender af te stemmen op het motief van de ontvanger.

Een verzekeringsmaatschappij laat zich niet graag verrassen. Ook niet door rampspoed waarvoor men zich verzekert. Een consument laat zich liefst vaker verrassen dan de meeste marketeers ons willen doen geloven. Daarvoor heb ik (nog) geen geen statistisch bewijs, maar wel een grondige mening. Ik hoor graag hoe een ander daarover denkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.