:: digitale wedergeboorte van super-striphelden

:: digitale wedergeboorte van super-striphelden

Bij B-creative (een bezig weblog ) las ik in de categorie Random Onzin een bericht over nieuwe brand-extensies van Batman en Superman: nu als digitale helden in massively multiplayer online (mmo) games. B-creative had het weer van Nu.nl. Volgens een commentaar lijkt het verdacht veel op City of Heroes, dat al een jaar ofzo geleden verschenen is.
Het gaat om “een online-rollenspel, dat is gebaseerd op de stripverhalen, {en} wordt ontwikkeld door tekenaar Jim Lee.”

“Mogelijk gaan de vervolgverhalen in de stripboeken en op de computer op den duur door elkaar lopen,” zegt Lee. “Een van de gave dingen van het DC-universum is dat er verschillende werelden en realiteiten zijn en je kunt een hoop doen door personages naar verschillende werelden of tijdzones te sturen.”
Het spel komt uit in 2008.

supersprookjes en volksverhalen
De gedachte om gebruikers online aan een verhaal te laten meewerken en bedenken om dat vervolgens offline te gebruiken en vice versa intrigeert mij enorm. Het ligt heel dicht bij een traditioneel gedrag van mensen: we vertellen verhalen (sprookjes, eigenlijk super-belevenissen) aan elkaar en aan kinderen, die het vervolgens op hun eigen manier gaan naspelen. Zo zijn sprookjes en volksverhalen in de loop der tijd ook gevormd.

de behoefte om te communiceren
Ik ben van mening dat de interactieve mogelijkheden (van crossmedia concepten) ertoe bijdragen dat mensen niet zozeer nieuw, onbekend gedrag gaan vertonen, veroorzaakt door de mogelijkheden van nieuwe media. Eerder verwacht ik dat ze eindelijk de volwassen mediatools krijgen om volgens oeroude principes met elkaar te praten, meningen uit te wisselen, nieuwtjes te vergaren en verhalen te construeren om die aan elkaar door te vertellen. Zoals een forum niet voor niets verwijst naar de Romeinse tijd.

Of is het alleen maar gebrek aan creativiteit dat er steeds teruggegrepen wordt op oude termen? De component afstand is natuurlijk anders dan vroeger. De component mobiliteit ook en tijdsverschillen kunnen ook overbrugd worden.
Anders gezegd: de constante in het communiceren is het motief, de wens of zo je wilt de aandrang.

graag meer voorbeelden!
Misschien heeft iemand nog meer voorbeelden vor de kruisbestuiving tussen online en offline verhalen??

4 Replies to “:: digitale wedergeboorte van super-striphelden”

  1. Een mooi voorbeeld is het aankomende “Lord of the Rings Online”, gebaseerd op de films, die gebaseerd zijn op de boeken van JRR Tolkien.
    Het zal inderdaad niet geheel ondenkelijk zijn dat veel spelers de verhalen uit de boeken of de films na zullen gaan spelen in dit digitale middel aarde. De makers geven op hun site (http://lotro.turbine.com/) zelfs al een duwtje in de rug.

    “Visit the pastoral Shire, elegant Rivendell, rustic Bree, and many other locations from The Fellowship of the Ring”

    Een leuk omgekeerd voorbeeld zijn de verhalen van een dwerg genaamd “Flintlocke” LINKJE
    Hierin zijn de avonturen die de schrijver meemaakt in het spel “World of Warcraft” voedingsbodem voor zijn stripverhalen, die overigens volledig bestaan uit screenshots vanuit het spel zelf.

    Hetzelfde geldt voor Heroes of World of Warcraft LINKJE, alleen is deze strip volledig getekend. Het enige wat dus nog van het originele medium over is, is het verhaal zelf.

    – Tim van Lest

  2. Geweldige voorbeelden, dank je Tim! Denk je dat er ook een versie van starwars zal komen? Ik dacht dat het alweer over was, maar gister kwam mijn zoontje toch weer met een lichtzwaard thuis…
    Zelf lijkt me een stripversie van CSI wel wat. Maar om dat nu in het echt te spelen lijkt me pas echt “geweldig”.

  3. Jazeker, ook Star Wars heeft zijn eigen MMORPG – “Star Wars Galaxies”
    Het stond nog vrij vers in m’n geheugen, maar toch is het er al sinds Juni 2003. Ondertussen hebben ze al hun 2e uitbreiding uitgebracht wat grotendeels bestaat uit een compleet nieuwe wereld en rassen.

    Ook in Star Wars Galaxies is weer de link gelegd met het originele verhaal en de bijbehorende films. Buiten het feit dat je zelf wellicht Jedi zou kunnen worden, adverteren de makers ook met de mogelijkheid dat je bekende gezichten tegen zou kunnen komen LINKJE. Je zou dus zo maar oog in oog kunnen komen te staan met Darth Vader.

    Er zijn ondertussen ook al 2 normale RPG’s uitgekomen van Star Wars. Spellen waarbij jij de enige speler bent tussen allemaal computergestuurde wezens, in tegenstelling tot MMORPG’s maar je met 1000-en unieke spelers samen in de virtuele wereld ‘leeft’. Wellicht minder interactief, maar zeker niet minder vermakelijk. Deel 1 had het zelfs geschopt tot Game of the Year 2003.

    “Knights of the Old Republic”
    “Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords”

    En zelfs CSI heeft al een spel – LINKJE. Dit is meer een point-and-click adventure. Je hebt niet de volledige controle over waar je heen gaat, en per scherm kan je maar op bepaalde voorwerpen klikken of er acties op uitvoeren. Ik heb het zelf niet gespeeld, maar zover ik begrijp is de enige link met het originele verhaal dat je misdaden oplost.

  4. @ Timothy: heel erg bedankt voor al die info! Het is voor mij een compleet nieuwe wereld. Wat mij het meest interesseert is een game online die in de fysieke wereld (en liefst ook nog op tv of film) ook een component heeft en dat die componenten elkaar voeden. Een andere toevoeging zou die van flashmobs kunnen zijn, of popUp retail c.q. guerillawinkels.

    Dat CSI spel is dus gewoon erg duf, of lauw, of slap.

    Toen ik een jaar of tien was, gingen we met onze klas de duinen in om daar stratego te spelen. Dan werden we verdeeld in twee legers en kreeg iedereen een rang en een missie. En verspreiden over een gebied van bijna een vierkante kilometer! Dat kon de hele middag duren.

    Zoiets, maar dan met CSI (en natuurlijk een namaak-lijk) dat kan spannend worden. En dan in het echte spel op locatie een stel cliffhangers, waarna je online verder kunt spelen. Dan weer een aflevering op tv, aanwijzingen (coordinaten) via je mobiel en hup weer een evenement. Als verzekeringsmaatschappij (levensverzekering), of als uitvaartverzekeraar (het mag wel wat luchtiger), of als TNO (de onderzoekers) is dat toch een uitgelezen kans om te sponsoren.

    Als je nog meer voorbeelden hebt, dan graag.

Laat een antwoord achter aan Theo Meereboer Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.