Crossmedia merk, concept en campagne

Crossmedia merk, concept en campagne

Vorige week had ik Daphne Dijkerman op haar weblog gevraagd wat (in haar opinie) het verschil is tussen een crossmedia-concept, een crossmedia-campagne en een crossmedia-merk (strategie). Ik vroeg dit omdat deze termen te pas en te onpas opduiken en iedereen daar iets anders onder lijkt te verstaan. (net als bij supermerken, maar dit terzijde) Een (nieuwe) discussie op dit punt leek mij een goed begin t.b.v. begripsvorming.


Daphne had deze vraag opgepakt en er meteen een antwoord op geformuleerd. Daarna verscheen dit artikel in gewijzigde vorm op Frankwatching. Ik vind dat ze op z’n minst een goede voorzet heeft gegeven. Er kwamen uiteenlopende reacties op, o.a. van Ruben Timmerman en Toine. De laatste was tamelijk negatief en vertelde o.m. dat de discussie al jaren eerder gevoerd was. Ruben had opbouwender kritiek, waarbij hij ter ondersteuning van zijn eigen merk (usarchy) verwees naar een artikel over gebruikersvriendelijkheid en merkwaarde. De aanvullingen c.q. kritiek van Ruben en Toine maken de discussie naar mijn idee vooral completer.

Het is dom om te denken dat een discussie van jaren geleden voorgoed afdoende is, wanneer techniek, economie, meningen en merken voortdurend evolueren, eroderen en opnieuw ontstaan. Interessant is wel om de discussie van jaren geleden te herbezien in het licht van web 2.0 en social networking, om maar iets te noemen. Misschien dat Daphne en Toine op dit punt zouden kunnen samenwerken. Een eindpunt in de discussie is er niet en dat moet je ook niet willen.


Zelf voeg ik daar nog graag een merk als VT Wonen aan toe, dat van tijdschrift zich ontwikkelde tot merk waarin beleving een grote rol speelt. Beschikbaar via verschillende platforms en diverse extensies. Ander (groeiend) voorbeeld is Autoweek (inclusief wheelztv, truckstar, connectie met autotrader etc.).
Of Life&Cooking, dat als concept begonnen is, doorgroeide naar merk en talrijke ideeën, concepten, campagnes en merken herbergde.

Dat is al met al iets meer dan de image transfer waarover Toine repte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.