eerste reacties op Bladenmakersweek bij Sanoma

eerste reacties op Bladenmakersweek bij Sanoma

Tijdens de Bladenmakersweek (2006) bij Sanoma wordt gesproken van 4 soorten weblogs, er is sprake van het nieuwe uitgeven, uitgaven die digitaal gaan, bladen die online verschijnen, gemiste kansen (blunderlunch) en (veel) nieuwe kansen. Men spreekt van creativiteit en risico durven nemen. Dat klinkt als een esprit van de bovenste plank.

Sabine Schmitz du Moulin, Hoofd Interne Communicatie: “De bladenmakersweek is een super seminar; een megameetingpoint. Kennis wordt gedeeld, de verschillen tussen de verschillende eilandjes die ons pand rijk is verdwijnen en we krijgen een shot pure motivatie toegediend.”
De vergelijking met een eilandenrijk is een adequate. Er is wel verkeer en handel tussen de eilanden, maar ze blijven gescheiden. Begrijpelijk, want elke titel is een bedrijfje op zichzelf, met een eigen doelgroep, eigen ijkpersoon, eigen tone of voice, eigen DNA. Niettemin kan dit een uitwisseling van creativiteit, een kruisbestuiving, wel eens in de weg staan. Daarom is de Bladenmakersweek voor de meesten een verademing.

Sanoma is in beweging (foto: Marjolein Beijderwellen/Sanoma)

Bij deze tweede jaargang wordt er ook door vier mensen van Sanoma geblogd. Naast Sabine du Moulin zijn dat Henk Roelofs (uitgeefdirecteur uitgeefgroep vrouwen), het team van Extra Fris en Ingrid Kluvers (hoofdredacteur).

Ingrid Kluvers onderscheidt in haar bijdrage 4 soorten weblogs:
1) de persoonlijke blog, die gaat over een eigen passie of hobby , bijvoorbeeld hannekegroenteman.nl
2) de onderwerp of brancherelateerde blog, zoals marketingfacts
3) de door een medium gefaciliteerde blog, die wordt meestal door een professionele journalist geschreven, zie quotenet.nl
4) de corporate blog, daar zit dan een boegbeeld van een bedrijf achter en dit type bloch staat in het teken van zijn/haar bedrijf. Ga naar paulmolenaar.web-log.nl de bloggende CEO van Ilse Media (waaronder ook web-log.nl, red.).

Ingrid Kluvers zegt dat ze vooral zal proberen deze week iets meer over de achtergronden van het bloggen te ontsluieren. Op zijn weblog bespreekt Paul Molenaar een [url=item ]item op het Blogmania Business Blog van Bertrand Weegenaar. Helaas lukt het me niet het archief te bekijken (page not found). Paul Molenaar spreekt van een “fantasie” over de toekomst van web-log.nl.

Ik ben inmiddels erg nieuwsgierig geworden, maar kom vooralsnog niet verder dan de reactie van Paul Molenaar. “Omdat wij vrijwel uitsluitend op online activiteiten gefocust zijn, beseffen wij terdege dat het woord ‘uitgeven’ zijn beperkingen kent. Uitgeven impliceert een trechterproces, waarbij veel informatie door weinig handen gaat. Dat is bij ons niet zo. Hoe kan dat ook: van de nu zo’n 90 medewerkers, dragen er slechts vier een redactionele functienaam. Onze toekomst ligt in het faciliteren (ruimte en instrumenten geven), binden (categoriseren, bundelen) en ontsluiten (zoals inderdaad met de blogsearch.ilse.nl (let op: beta)), maar ook met andere projecten die nog lopen.”

Faciliteren, binden en ontsluiten vind ik een treffende manier om het nieuwe uitgeven te benoemen. Bij Sanoma is dat vooralsnog faciliterend aan de eigen medewerkers en wordt er nog niet veel ontsloten. Het is tekenend dat de weblogs alleen voor interne medewerkers toegankelijk zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *