ELO

ELO

Lang geleden stond voor mij de naam ELO voor Electric Light Orchestra, een band waar ik niet zoveel mee had. De naam was al te pretentieus, vond ik. Na de plaat (of was dat toen al een cd) die ze samen met de legendarische Roy Orbison opnamen (ter meerdere eer en glorie van ELO), haakte ik helemaal af. En nog steeds moet ik er aan wennen dat ELO eigenlijk voor Elektronische Leer Omgeving staat.

Inmiddels zijn we met het Blackboard team, ofwel de werkgroep e-learning, van de Reinwardt Academie druk bezig met een pilot. Waar de rest van de collega’s met een eerdere versie bezig is, experimenteren wij samen met de studenten in versie 9. En dat is dan de basic versie. Het lijkt iets meer web 2.0, met meer ruimte voor dialoog en interactie. Toch mis ik wel de dynamiek, de openheid en vooral ook de usability van echte web 2.0 toepassingen. Waar Flickr, YouTube, Ning, Twitter en anderen een laagdrempelige toegang en heldere interface koppelen aan een aantrekkelijke hoeveelheid features, biedt Blackboard nog steeds een doolhof aan mogelijkheden, die allemaal hun beperkingen hebben. Er zijn meerdere wegen naar Rome, schijnen ze bij Bb te denken, en de ICT afdeling bepaalt wie welke weg moet volgen.

Via Aardvark heb ik gevraagd naar alternatieven en 3 personen gaven binnen een mum van tijd antwoord. De een wilde van mij een specifieker vraag (geheel en al terecht, daarover later), een ander raadde mij Moodle aan (hoewel hij daar zelf nog niet mee had gewerkt) en de derde gaf aan Bb te vermijden en gebruik te maken van Google groups (etcetera) wanneer mogelijk, met Ning als extra optie. Bij een andere minor maken we gebruik van Ning en dat gaat geweldig. Vandaag kwam ook de mededeling dat er nieuwe apps zijn voor Ning: Huddle workspaces (soort Google docs), Ustream (o.a. video streams en chat) en een WordPress plugin.

Vorige week heb ik contact gelegd met Mindz, wie weet kunnen we daarmee aan de slag als echt web 2.0 alternatief. Intussen hou ik me aanbevolen voor suggesties, of een helpende hand met Moodle.

wordt vervolgd…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.