creativiteit, innovatie en organisatie

creativiteit, innovatie en organisatie

Het belang van de creatieve industrie voor de concurrentiekracht van Nederland is groot, maar kan en moet nog verder toenemen. Dit staat te lezen op de website DeWaardevanCreatie.nl, die onlangs is gelanceerd. Dit als reactie op de beleidsbrief Cultuur en Economie, die op 15 september verstuurd is naar de Tweede Kamer door de ministers Van der Hoeven (EZ) en Plasterk (OCW) en staatssecretaris Heemskerk (EZ), getiteld “Waarde van Creatie”. Hun belangrijkste boodschap: de creatieve industrie moet zich beter organiseren en haar innovatieve vermogen verder aanscherpen.

“De sector – en specifiek de Werkgroep Innovatieprogramma Creatieve Industrie – heeft de handschoen opgepakt. Deze website, die in het leven geroepen werd door de werkgroep, speelt daarbij een belangrijke rol. Dit is met name de aanjager van de discussie omtrent de visie van de sector op innovatie.”

Op de website zullen interviews met opinieleiders en deskundigen verschijnen, waarin zij hun visie op de toekomstige rol van de sector geven. Zij nodigen iedereen hartelijk uit om op deze interviews te reageren en eigen ideeën te posten.

Er is ook een persbericht met de officiële aankondiging.

Binnenkort zal ik via dit weblog weer wat vaker over creativiteit, innovatie en ideeontwikkeling, al dan niet in combinatie met nieuwe media schrijven. De laatste tijd ben ik erg druk met het opbouwen en onderhouden van het netwerk voor erfgoedprofessionals, Erfgoed 2.0. Voor nu wil ik alvast poneren dat creativiteit en innovatie grotendeels een kwestie van organisatie en mentaliteit zijn. Dat is bekend. Hoe je dat dan aanpakt, is een volgende stap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.