site by site

site by site

Bij Egypte denken veel mensen aan piramides, farao’s, woestijn, de Nijl, en misschien hebben ze warme herinneringen aan een vakantie. Tot voorjaar 2018 was ik er nog nooit geweest, maar het land sprak wel tot de verbeelding. Nu ga ik eind oktober voor de derde keer naar Egypte om een training te geven. De trainingen zijn bedoeld voor collega’s die in een museum of bij een archeologische site werken. Ze zijn vooral gericht op duurzaam site management, betrekken van en co-creëren met lokale communities, en een combinatie van storytelling en positionering; anders gezegd: waar gaat jouw museum of site nu werkelijk over en hoe kun je dit op narratieve wijze betekenisvol maken voor bezoekers en lokale bevolking terwijl je tegelijk de archeologische site verstandig en ondernemend beheert. De eerste twee afleveringen van de training, samen met collega’s Jolanda Bos en Danielle Kuyten, vonden plaats vanuit de Reinwardt Academie en in opdracht van de Nederlandse Ambassade in Cairo, i.s.m. het Nederlands-Vlaams Instituut in Cairo en het ministerie van Antiquiteiten in Egypte. Een heel succesvolle samenwerking werd dat, waarbij we ook met lokale experts en opleidingsinstituten samenwerkten.

Samen met mijn collega Jolanda Bos ga ik dit keer een vervolgtraject doen, waarbij we ons meer richten op coaching van professionals (deels deelnemers aan de voorgaande trainingen) en een concreet eindproduct: signage voor de archeologische site Beni Hassan in Minya. In vijf dagen inventariseren we de ‘identiteit’ van de site, de kernwaarden, de maatschappelijke context, de mogelijkheden voor storytelling, way-finding, customer journey, de uitdagingen en mogelijkheden binnen site management en coachen de collega’s in het maken van concepten die tenminste 1 concreet product zullen opleveren: signage voor bezoekers.

Hiervoor maken we ook een handboek. In dit handboek komt, naast een prachtige handleiding voor site management, ook een vernieuwde versie van het GIVE model dat ik de afgelopen jaren bij diverse erfgoed organisaties heb toegepast.


Dit model maakt het mogelijk de identiteit, context, waarde(n) en connectie met het publiek te inventariseren en als basisbegrippen voor verdere uitwerking gereed te hebben. Het biedt dan een overzicht van kernwaarden op basis waarvan communicatie, projecten en partnerschappen een stevige koers kunnen krijgen. Het leidt ook tot een set van criteria waarmee de organisatie kan bepalen welke projecten, tentoonstellingen en activiteiten betekenisvol en passend bij de organisatie zullen zijn. Het wordt de eerste keer dat we dit bij een archeologische site in Egypte gaan toepassen… Hierna zullen we het handboek finaliseren en publiceren. Dus ik ben erg benieuwd.

Overigens heb ik de voorgaande keren geen piramide gezien en ook dit keer zullen die waarschijnlijk niet in beeld komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.