:: the place where we belong

Vandaag zat er een verrassende uitnodiging tussen mijn mail:

Space
nodigt u uit voor
The Place Where We Belong, societeit Europa
op 11 en 12 maart om 20.30 uur
In het Babelfestival met eten, live muziek en nagesprek.

Locatie:
Ostadetheater
Van Ostadestraat 233d
1073 TN Amsterdam
tel 020-6712417 (kantoor)
tel 020-6795096 (reserveren)
Ostadetheater

The Place Where We Belong is een coproductie van Space en Productiehuis FRASCATI.
Het is het afstudeerproject van Petra Ardai bij Dasarts

“De combinatie van film en hoorspel, van documentair en theatraal, van ruw en gepolijst maakt The Place Where We Belong gewaagd, intiem en kwetsbaar en tot een unieke uitsnede van de realiteit.” de Volkskrant, mei 2005

Nu ken ik een van de makers (Luc van Loo) nog van vroeger en ik ben er van overtuigd dat het om een bijzondere voorstelling gaat. Temeer daar de thematiek, integratie en identiteit in een veranderend Europa, heel erg van nu maar bijvoorbeeld ook uit de tijd van de Progroms of de Hugenoten is. We zouden niet zijn wie we nu zijn en we hadden niet onze cultuur als er niet steeds die verschuivingen van identiteit hadden plaatsgevonden. Overigens zie ik daarin een parallel met crossmedia denken, de confrontatie met het huidige mediadenken en de soms moeizame acceptatie ervan binnen de gevestigde media.

Nu ben ik overtuigd van kruiselingse beinvloeding. Dat bijvoorbeeld een regisseur aan een marketeer de essentie van zijn vak laat beleven, en vice versa. Idem met een reclame creatief en een redacteur. Op die manier krijg je een vollediger inzicht in de motivatie van zowel de user als de producer en leer je van elkaar hoe langs verschillende kanalen van de interactie gebruik kunt maken. Om naast het bewerkstelligen van een (kortstondig) effect ook een (langdurige) onderlinge vertrouwensband op te bouwen, is meer nodig dan Nima A, B of C.

En ik bedenk dat ik daar een workshop voor moet opzetten om aan te tonen dat die kruiselingse beinvloeding werkt. Inschrijvingen voor de workshop via commedia@4tc.nl, met als subject “interactie regie”. Of gewoon even reageren hieronder. Bij voldoende belangstelling start de workshop in september.

Intussen ben ik vooral benieuwd naar reacties op de voorstelling.

{update}
een column over onderstaand theaterstuk is te vinden bij TheaterCentraal.nl