Professionele journalistiek en weblogs

Professionele journalistiek en weblogs

Er leek consensus te bestaan over de de connectie tussen weblogs en (professionele) journalistiek. Bijna 78 % van de stemmers in de poll die ik plaatste vind dat beiden elkaar versterken.
Dat ligt natuurlijk voor de hand, er zijn heel wat webloggers die ook journalistiek werk verrichten, of wannabe journalisten (zoals ik) die op een weblog hun ei kwijt kunnen. Beiden zullen dit ter rechtvaardiging van hun bezigheden willen aanvoeren. En webloggen kost heel veel tijd, vooral als de techniek je gaat omarmen…
Ik ben vooral benieuwd waarom mensen denken dat weblogs en journalistiek niets met elkaar te maken hebben of elkaars tegenovergestelden zijn. Dat is meteen ook de makke van polls, eerst dwingen ze je tot een veel te afgeplatte keuze en vervolgens valt er niets te beargumenteren, maar de uitslag pretendeert desondanks aan kennis bij te dragen.

Ik kwam erop tijdens een avond over DM en weblogs bij DeMeter, waar Marco Derksen de vraag stelde: kan een betaalde blogger de passie/enthousiasme opbrengen om een relatie/community op te bouwen met zijn/haar lezers? Antwoord van Anton Elburg van Emerce was nee. Er werd daarbij wel verwezen naar de case met de betaalde bloggers van Wallmart, de bonusbloggers, zeg maar.
En ik vroeg me af wat er zou gebeuren als je ‘weblogger’ zou vervangen door ‘marketeer’. Of, zoals in de poll, door journalist.

Wat heeft de typmachine en vervolgens de tekstverwerker voor de journalist betekend? Of de telex, er zullen voorgeen vast journalisten van de oude stempel geweest zijn die van mening waren dat de journalist zelf met een blocnote de straat moest op gaan en niet zijn bevindingen van een telex zou moeten plukken.

Ik wil nog wel verder gaan: de rol van de journalist, van de redacteur en van de regisseur zullen steeds groter en crucialer worden. Zij gaan de humane en sociale filters vormen, context aanbrengen, duiden, ze gaan dwarsverbanden aanleggen, juist nu er een overvloed aan user generated content gaat uitstromen in een delta van corporate content. En van een betaalde journalist c.q. redacteur c.q. regisseur mag je verwachten dat die extra kennis, vaardigheden en ervaring heeft om dat te kunnen.

uitslag van de poll:
1. zullen elkaar steeds meer versterken [77.8%]

2. hebben niets met elkaar te maken [16.7%]

3. zijn elkaars tegenovergestelden [5.6%]

Stemmen: 18

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *