marcom top 100

marcom top 100

Sinds kort ontvang ik de nieuwsbrief van Marketingfacts. Marketingfacts is breeduit besproken in ReclameWeek. En terecht. Weten wat je doet en dan met volle kracht vooruit, onophoudelijk, dat moet haast wel succes opleveren. Ik las in de nieuwsbrief dat de Marcom top 100 van Marketingfacts is opgeschoond. Goed zo, dacht ik. Maar ik voelde meteen ook nattigheid.

Tot voor kort was dit weblog namelijk opgenomen in de Marcom top 100 van Marketingfacts. En nu is dit weblog -ik dus- geruisloos uit de lijst verdwenen. Eveneens terecht. Het verbaasde me al dat ik er zo lang (een jaar bijna) in had gezeten. Als ik me afvraag waar het aan zou kunnen liggen, zijn de antwoorden simpel:
1. ik kom nauwelijks aan mijn weblog toe, dus weinig posts, weinig nieuws,
2. steeds dezelfde suffe aanblik, ik heb al een jaar (sinds web-log.nl de beheeromgeving heeft  veranderd) niets aan het uiterlijk van het weblog gedaan. Ook een aantal dode links waarschijnlijk. En weinig plaatjes, dus het ziet er tamelijk saai en verwaarloosd uit. (kijk maar)
3. ik heb geen specifieke onderwerpen (meer) waarover ik blog. Beetje crossmedia beetje marketing, beetje persoonlijk, maar de focus is verdwenen.
4. ik kom niet aan andere weblogs toe. Dus ik volg het nieuws niet en voeg daar ook niet het mijne aan toe
5. ik reageer niet op andere weblogs (omdat ik er niet aan toe kom), dus niets verwijst naar mijn weblog.

Als je deze beweringen omkeert heb je meteen een stel aanbevelingen van hoe het wel moet.
Intussen had ik wel een weblog opgestart t.b.v. een actie vóór diversiteit op basisscholen, samen met mijn collega Fran Bambust uit Brugge een weblog over imagineering en Big Ideas, een weblog voor medewerkers van NS Reizigers, met een paar filmpjes (via YouTube) en was ik om te experimenteren een weblog m.b.v. wordpress begonnen. Bij de laatste beviel de gebruiksvriendelijkheid me zoveel beter dan bij dit weblog dat ik overweeg om alles over te zetten. De keuze voor software is dus ook cruciaal.
Maar er is een belangrijker bottleneck: tijd. Niemand heeft tijd om zich intensief met voornoemde weblogs bezig te houden. Noch om het te vullen met interessante bijdragen, noch om het weblog vol passie te pluggen.

Met voortschrijdend inzicht heb ik daarom onlangs aan een opdrachtgever een groepsweblog geadviseerd met dien verstande dat er eerst een weloverwogen krachtig redactioneel concept moet komen en een dienovereenkomstige redactie. Gelukkig zag de opdrachtgever dat zelf ook in.

Intussen bezin ik me op mijn eigen weblog. Volgens Marco Derksen moet ik verhalen schrijven omdat ik op zijn vraag wat ik leuk vind antwoordde dat ik verhalen schrijven leuk vind. Is een weblog dan niks anders dan passie?

One Reply to “marcom top 100”

Laat een reactie achter op Indira Reynaert Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *