city marketing

city marketing

imago onderzoek
Dordrecht is een goed of juist slordig bewaard geheim. De meeste inwoners kennen dat geheim en wie er ooit is geweest kan er over meepraten. Dordrecht heeft een verrassend mooie, grotendeels middeleeuwse binnenstad. Er zijn oude havens, musea, groen onder handbereik en vele culturele activiteiten. En voor wie iets dieper graaft: een rijke Nederlandse historie en een roemrucht ondernemersleven. Dat geheim zou de rest van Nederland moeten kennen en de rest van de wereld ook.

Bij imago-onderzoek bleek wat iedereen al wist: Dordrecht heeft niet zozeer een slecht imago, het heeft helemaal geen imago. Dat was aanleiding voor Rick Naaktgeboren, programmamanager toerisme, om het initiatief te nemen voor Intree Dordrecht.

convergentie van diensten
Wie nu voor een dagje naar Dordrecht wil, of zich er permanent wil vestigen, heeft geluk. Wie er al woont en iets wil weten van bouwprojecten of van de culturele agenda eveneens. Waar je in veel steden langs meerdere loketten moet, als ze er al zijn, kun je in Dordrecht terecht op één plek vol informatie, service en inspiratie.

Op 21 april 2007 is Intree Dordrecht geopend, bedoeld voor toeristen, woningzoekers, eigen bewoners en ondernemers. Wat je maar wilt weten over recreatie, historie, wonen, werken en vestigen in en om de stad is er te vinden. De VVV, het evenementenbureau en de stichting Dordrecht marketing gaan er in samenwerken.

Intree Dordrecht is daarmee een uniek concept op het gebied van city marketing. Het werd in nauwe samenwerking met Tinker Imagineers ontwikkeld. En dat is mijn werkgever, dus ik ben nogal trots op zo’n vlaggeschip op het gebied van city marketing. En ik ben niet alleen trots op Intree Dordrecht, want toevallig, of in ieder geval niet handig gepland, werd op dezelfde dag een andere vorm van city marketing geopend: het Vermeercentrum Delft. En ook dit centrum werd ontwikkeld door het bedrijf waar ik werk. We hebben ook een behoorlijk hectische tijd achter de rug.

Hoe combineer je cultureel erfgoed met city marketing?
Zowel in Dordrecht als in Delft worden beide zaken verenigd, maar met verschillende zwaartepunten. Waar bij Intree Dordrecht de nadruk ligt op de stad en de bewoners nu, komt in het Vermeercentrum Delft vooral de stad en het leven ten tijde van Johannes Vermeer tot (be)leven. En dat terwijl alle bekende en beroemde schilderijen van Vermeer (35) al ergens anders hangen. Eindelijk hebben de vele toeristen die naar Delft komen voor de beroemde schilder daarmee toch een plek waar ze hun hart
kunnen ophalen.

Dat heeft natuurlijk een positief effect op het imago van Delft. De belangstelling voor het werk van Johannes Vermeer neemt nog steeds toe. In zijn werken zitten meerdere betekenislagen die aan blijven spreken in wisselende tijden met wisselende trends. Maar ook opvallender elementen als de Hollandse properheid, een onderzoekende geest en compassie zijn in het werk te duiden. Het is de bedoeling dat er vanuit dergelijk optiek koppelingen worden gemaakt tussen het Vermeercentrum en de historische en huidige bedrijvigheid in Delft. Dat biedt zeker nieuwe perspectieven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *