Bloggen voor goede doel

Bloggen voor goede doel

Ongeveer twee weken geleden werd ik gebeld door de vader van een meisje uit de klas van mijn dochter. Het was de stemmingmakerij omtrent witte en zwarte scholen beu en wilde een actie doen. Of ik een tekste voor de website wilde schrijven. Naam van de actie: kinderen zijn kleurrijk.

Kzk_verkeersbord2

Aangezien ik me tegenwoordig als nieuwbakken imagineer bezighoud met het ontwikkelen en verspreiden van ideeën, ging ik direct op zijn verzoek in. Want behalve een klein beetje kennis van zaken, had ik een zelfde drijfveer als de andere vader: ik ben trots op mijn kinderen en wil dat zij opgroeien in een plezierige omgeving en met een positieve kijk op diversiteit. Dat is ook van belang voor een innovatieve economie.
Na een avond bedenken hoe we van een opwelling een krachtig idee konden maken (beeldkracht, vormkracht, daadkracht) en hoe we dat idee zouden verspreiden, ging ik weer naar huis. De volgende dag maakte ik een tekst en zette ik een weblog op. Intussen hadden we een andere vader van de school, die vormgever is en een goed bureau heeft, gevraagd een logo te bedenken.

Kzk_vlag Nu, twee weken later, heeft de Gooi en Eemlander er twee artikelen aan gewijd, heeft rtv Noord Holland er een item over gemaakt, staat de directeur van de Stichting Kleurrijke Scholen achter het initiatief, hebben de directeur van de basisscholen in Alkmaar (OPOA) en de directeur van de bibliotheken in Bergen zich ervoor ingezet, heeft de website ikvader.nl er een artikeltje aan gewijd en raken steeds meer ouders enthousiast. En dat terwijl we geen professionele organisatie vormen. Of is dat juist de kracht?

Helpt een website, helpt een weblog? In dit geval zeker. Twee weken is erg kort om aandacht te genereren. Wat helpt is de persoonlijke aanpak, we zijn erg overtuigd van de noodzaak van wat we doen. Wat ook helpt is, al zeg ik het zelf, de tekst. Of eigenlijk dat we een avond lang hebben gesproken over de precieze boodschap. Dat het niet politiek moest zijn, niet ergens tegen, maar vóór een duidelijke doelstelling, een omschreven actie en de mogelijkheid om aan te haken vanuit een bereikbare motivatie. Het logo heeft ook enorm geholpen. Kortom, een kwestie van beeldkracht, vormkracht en daadkracht. Nog meer dan mediatechniek en storytelling ligt goede ideeontwikkeling hieraan ten grondslag. En dat is in dit geval meer intuïtie dan wijsheid.

Raadzaam voor marketeers: praat eens met een imagineer. Beiden kunnen veel van elkaar leren en dat zeg ik toch wel uit ervaring.

En vanaf nu gaan we het estafettestokje doorgeven. Opvallend was overigens dat de website beter bezocht werd dan het weblog en dat de website ook goed bezocht werd door (andere) weblogs. Dat zegt wellicht iets. Over internetgebruik van de doelgroep?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.