Duurzame gebiedsontwikkeling: 2 publicaties bij SenterNovem

Duurzame gebiedsontwikkeling: 2 publicaties bij SenterNovem

Leren voor duurzame ontwikkeling van SenterNovem heeft twee publicaties m.b.t. gebiedsontwikkeling in de aanbieding. De eerste biedt een terugblik onder de titel “C2C in gebiedsontwikkeling” (10 waardevolle aanbevelingen van een community of practice), de ander een vooruitblik met als titel “Oneindig laagland” (Communities of practice als effectieve ondersteuning bij duurzame gebiedsontwikkeling).
De publicaties kunnen besteld worden bij SenterNovem of worden gedownload via de website.

Dat is allemaal prachtig nieuws. Maar op de één of andere manier schort er iets aan de manier van communiceren van SenterNovem. Wat is dat? SenterNovem stuurt mij, overigens op mijn eigen verzoek, tamelijk regelmatig een nieuwsbrief, over duurzaamheid dus, over energie, over de bodem, over ondernemende onderzoekers, grensverleggend vernieuwen, transities, duurzaam bouwen… Elke nieuwsbrief bevat een flink aantal headlines. Ik krijg daardoor zo ongelooflijk veel nieuws van SenterNovem dat ik het nog zelden lees. Werken er allemaal mensen bij SenterNovem die voortdurend moeten publiceren? Of gebeurt er gewoon zoveel in veranderend Nederland?

SenterNovem is goed in zenden en heeft zendingsdrang. Uit ervaring weet ik dat er mensen bij SenterNovem werken die ook graag hun oor te luisteren leggen. In de communicatiue van nieuws overheerst de zendingsdrang. Zou het beter zijn als ze in plaats van een nieuwsbrief per e-mail (die ik kan lezen wanneer ik wil, maar die ook snel ondergesneeuwd raakt onder de volgende e-mails) vooral ook een weblog zouden bijhouden waar al dat nieuws te vinden is, waar ik naartoe kan gaan als het mij uitkomt en vooral: waar ik kan reageren? En met mij heel veel andere geïnteresseerden, ervaringsdeskundigen, mensen met vragen en mensen met oplossingen?
Dan is het zaak dat SenterNovem blijft faciliteren met kennis en kennissen, met relevante berichten, met moderatie en inspiratie. Denk bij dat laatste aan een mix van nodig, nuttig, verrassend en leuk. Maak een mash-up van verschillende soorten content en tools, aggregeer en pas bestaande mogelijkheden en bronnen, aangevuld met eigen content aan naar eigen wensen. En vooral ook verslagen en aankondigingen van bijeenkomsten en de mogelijkheid om met elkaar in contact te blijven (koppeling met LinkedIn?). Voordeel van zo’n weblog is dat de berichten ook makkelijker ‘doorgestuurd’ kunnen worden, door de gebruikers zelf.

Vraag is natuurlijk wel wat voor gebruikers SenterNovem, naast mijzelf, vooral heeft. Mijn inschatting is echter dat de meeste mensen wel overweg kunnen met een mix van relevante en aantrekkelijke content op een platform (in dit geval een weblog) dat betrokkenheid, participatie en co-creatie in de hand werkt. Is nog duurzaam ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *