:: corporate bloggen

:: corporate bloggen

Een aantal bedrijven ziet er een dringende noodzaak in, anderen een bedreiging. De vragen zijn waarom een bedrijf er baat bij kan hebben en waarom een bedrijf geen gebruik zou willen maken van de mogelijkheid om corporate communicatie, pr en marketing via een eigen weblog of gelieerde weblogs te laten plaatsvinden.

Op Frankwatching is hierover een interessante discussie gaande naar aanleiding van (alweer) een zeer compleet artikel van meneer Frankwatching hemzelf.
“Zoals ik hier al eerder met schreef ben ik nog steeds erg verbaasd dat er nog maar zo weinig Nederlandse bedrijven door hebben wat niet alleen de magie maar ook het goud is dat ze hiermee in handen kunnen krijgen.”

Martin Kloos reageert als volgt: “wat mij (in het algemeen over posts op dit onderwerp) opvalt is dat er vaak wordt geschreven over het feit dat weblogs, wikis en social bookmarking bijdragen aan kennismanagement, maar dat volgens mij niet vaak wordt ingegaan op waarom dat zo is.

Ik probeer hier een antwoord op te geven in mijn afstudeerscriptie door diensten als weblogs, wikis en social bookmarking te confronteren met de theorie van Communities of Practice. Maar ik zou ook graag horen wat anderen hier van denken. Valt te veronderstellen dat de werkzame stoffen van Web 2.0 bijdragen aan Communities of Practice en wat zijn de mechanismen die die regulariteit triggeren?”

Rene Jansen van Wat vinden wij over meldt hierop “dat verschillende verschijningsvormen van web2.0 (waaronder tagging, collaborative writing met wiki’s en blogs en watvindenwijover.nl) ieder hun eigen rol en dynamiek hebben bij het ondersteunen van interne communicatie en kennismanagement. Het eerder aangehaalde afstudeeronderzoek van Martin Kloos wil dit white paper verder onderbouwen met wetenschappelijk onderzoek. Voor de geinteresseerden: artikel.

Natuurlijk zijn er ook andere initiatieven denkbaar voor een bedrijf om te communiceren met de buitenwereld. Een voorbeeld hiervan is Ter Inpiratie (Sanoma Uitgevers). Momenteel is daar een selectie te zien van Koos de Boer, die tot voor kort (voor zijn pensioen) de corporate communicatie van Sanoma onder zijn hoede had.

Zo kan het ook. Daarnaast publiceert Sanoma (van nature) tijdschriften t.b.v. interne en externe communicatie en ik weet dat Koos de Boer inmidddels ook into corporate bloggen is. Dan was mijn pleidooi toch overtuigend genoeg?

10 Replies to “:: corporate bloggen”

  1. Hallo Theo,

    Bedankt voor deze posting. Leuk voor de exposure van mijn onderzoek. Ik zou graag op je aanbod in willen gaan wat betreft het op de hoogte houden van de vorderingen bij je eigen werkgever. Input uit de praktijk is natuurlijk nooit mis.

  2. Hallo Theo,

    Bedankt voor deze posting. Leuk voor de exposure van mijn onderzoek. Ik zou graag op je aanbod in willen gaan wat betreft het op de hoogte houden van de vorderingen bij je eigen werkgever. Input uit de praktijk is natuurlijk nooit mis.

Laat een antwoord achter aan Theo Meereboer Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.