Dunne kranten

Dunne kranten

Het is de periode van dunne kranten die soepel door de brievenbus gaan. Kranten die een positieve zelfwaardering opleveren: het lukt mij best om alle informatie te verwerken.
Het valt mij op dat een aantal weblogs melding maakt van komkommertijd en vakantie en dat met een net niet verontschuldigende toon. Ik sluit me daar graag bij aan. Al duurt het nog een week of twee voordat ik op vakantie kan.

De nieuwe tweedehands auto rijdt fantastisch. Maar vandaag viel opeens de boordcomputer uit. Eventjes maar en dat was lang genoeg voor argwaan. Wat betreft auto-aankopen heb ik een inferieure staat van dienst. Gister merkte ik al dat de parkeersensor het liet afweten. Zomaar opeens geen steeds sneller reeks van pieptonen, maar een onafgebroken monotoon geluid. En de versnellingsbak reageert eigenlijk ook niet elk moment even soepel. Bij het wegrtijden klinkt er een gerammel.
Vandaag is mijn echtgenote met de auto onderweg. Ze belde dat de TomTom het opeens niet meer deed.
Als dat zo doorgaat, is het maar de vraag of wij op vakantie gaan.

Bij De Nieuwe Reporter is een artikel te lezen over de gepersonaliseerde krant. Wil ik dat? Het voordeel van een krant die dagelijks bij de voordeur ligt, die mij vanuit gewichtige redactionele overwegingen nieuws en achtergrondfen voorschotelt, ook het nieuws dat ik misschien stiekem liever niet wilde kennen, en ook artikelen die mij met hun kop verleiden, die mij er met de haren bijslepen, die mijn verbazing wekken, die mij doen afgrijzen, huiveren, walgen, die mij vervelen, dat noem ik allemaal een voordeel, zo’n krant die ik niet zelf hoef samen te stellen en te printen wil ik gewoon op reguliere basis thuisbezorgd krijgen.

Er is een verschil, bij mij althans, tussen informatie die ik via internet opzoek, kennis en feiten, meningen van medemensen, rapporten, prijzen, en de ionformatie die ik via een krant tot mij neem. Dat is een informatie die opinierender is (dat zijn weblogs ook?), die door experts is samengesteld, die actueel is, of getuigt van gedegen onderzoek, die misschien wel simpelweg entertainender is. En entertainment hoeft allerminst gelijk te staan met platvloers en oppervlakkig. Ook al zou je door toedoen van de commerciele en de meeste publieke tv-zenders bijna in het tegendeel geloven.

Ik wil een krant met komkommertijd. Het doet mij deugd om op weblogs meldingen te lezen van vakantie. Een medium met nieuws, kennis en entertainment op niveau is de behoefte. Want mijn printer is stuk en het papier is op. Meestal is de logistiek in orde, maar volgens de wet van Knarff komen krapte en drukte altijd samen op precies het minst wenselijke moment. Zoals je tijdens een rit over een verlaten en kilometers lange polderweg altijd die ene tegenligger tegenkomt op de plek van de wegversmalling.

Dus nu hoop ik op een auto die de investering waard is, juist als we dringend aan vakantie toe zijn. Daarbij hoop ik ook dat het nieuwsaanbod zich aanpast een de dikte (dunte) van de krant. Omdat ik niks wil missen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.