workshops crossmedia en web 2.0

nmvEr is nog altijd veel interesse in crossmedia, niet alleen vanuit de media wereld (waaronder communicatiebureaus), maar in toenemende mate ook vanuit de erfgoedsector, musea niet in het minst. En ook voor Web 2.0 is er steeds meer aandacht. Vandaag (27/10/2008) berichtte het 8 uur journaal ‘zelfs’ over de aanwezigheid van het Nationaal Archief op Flickr.com.

Voor de komende week ben ik gevraagd een workshop en een lezing te verzorgen. De eerste, een workshop, is op 31 oktober a.s., op verzoek van en in samenwerking met ECP (European Communication Projects), een facilitair bedrijf op het gebied van AV (vnl. bewegend beeld/video). ECP houdt zich steeds vaker bezig met historisch materiaal, zoals recent met de digitalisering van het media archief van de provincie Brabant. Een ander nieuw project van ECP, waar ik me persoonlijk mee zal gaan bezighouden, is Saving History. Dit project is bedoeld om historisch materiaal van bijvoorbeeld Nederlandse Bedrijven (duurzaam) te digitaliseren en beschikbaar te stellen.

De volgende, een lezing, vindt plaats tijdens de najaarsdag van SIMIN (Sectie Informatieverzorging Musea in Nederland) onder de titel ‘Het web als wapen! Musea zonder muren.’

“Diensten als Flickr en YouTube en praktijken als webloggen en taggen (het toekennen van labels) kunnen musea in staat stellen om een betere band met het publiek aan te gaan, nieuwe mensen te bereiken, informatie te winnen en collecties toegankelijker te maken. Tijdens de najaarsmiddag wil SIMIN onderzoeken hoe dit in de museumpraktijk werkt. En hoe organiseer je als museum deze nieuwe manier van informatiedeling?
In het programma wordt aandacht besteed aan de introductie van web 2.0 en de vertaling in organisatie en visie.”

De eerste workshop is gratis, voor de tweede betaal je slechts € 20,-.