:: webloggen wordt de norm

:: webloggen wordt de norm

In mijn digitale krantenbak komt elke dag de nieuwsbrief van ReclameWeek. Er komen ook andere uitgaven, maar die van ReclameWeek vind ik tamelijk overzichtelijk. Als daar binnenkort een RSS versie van komt, mogelijk i.c.m. een weblog (?), ben ik tevreden. En met mij misschien meer mensen (zie poll).

Vandaag twee berichten over webloggen die ik integraal overneem. Dat webloggers juridisch gezien gelijk gesteld worden met journalisten is echt een mijlpaal.

WEBLOGGERS ZELFDE RECHTEN ALS OFFLINE-JOURNALISTEN

 
Computerbedrijf Apple staakt de rechtszaak die het tegen de beheerders van twee weblogs had aangespannen. De Amerikaanse firma eiste in 2004 dat de bloggers van onder meer website Appleinsider.com hun anonieme bronnen bekend zouden maken, nadat die gevoelige informatie lekten over nieuwe Apple-producten. De zaak trok veel aandacht omdat Apple impliceerde dat schrijvers van weblogs niet als journalisten beschouwd mogen worden en daarom geen gebruik kunnen maken van anonieme bronnen. De rechter oordeelde in mei echter dat bloggers dezelfde rechten hebben als �offline�- journalisten.
(bron: NRC, via Villamedia, via ReclameWeek)

WPP EN LIVEWORLD SAMEN AAN HET BLOGGEN VOOR CAMPAGNES  
Communicatiegigant WPP gaat samenwerken met LiveWorld, een bedrijf dat is gespecialiseerd in het opzetten van sociale netwerken. Vanuit de joint-venture LiveWorld-WPP zullen sociale marketingtools zoals blogs en communities worden geintegreerd in campagnes voor WPP-klanten als: Unilever, Ford en Proctor & Gambler. Beide bedrijven hebben al eerder succesvol samengewerkt, onder andere voor de �Real Beauty�-campagne van Dove. Eind vorig jaar suggereerde WPP-topman Neil French overigens nog dat blogs tot zijn ontslag hadden geleid. (bron: Emerce, via Marketingfacts, via ReclameWeek)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.