web 3.0: erfgoedsector in Europa kan voorhoede vormen

De Europese Commissie lanceerde maandag (29/09/2008) een inspraakronde over Web 3.0. Bij de invoering van de volgende generatie internet wil Europa het voortouw nemen. Web 3.0 maakt volledige integratie van mobiele televisie, gps-diensten en internet (Internet 1.0 en Web 2.0) mogelijk. Wezenlijk kenmerk van Web 3.0 is verder de semantiek, het betekenis geven en vindbaar maken, o.a. met behulp van smart tags.

“Het internet van de toekomst zal onze samenleving ingrijpend veranderen”, zei EU-commissaris Viviane Reding (Informatietechniek) maandag. “Web 3.0 betekent naadloos netwerken. Het betekent het einde van de kloof tussen mobiele en vaste lijnen. Wij moeten ervoor zorgen dat Web 3.0 in Europa wordt gemaakt en gebruikt.”
Volgens de Luxemburgse commissaris heeft Europa een goede positie op het verbeterde internet. De helft van de Europese internetters heeft toegang tot breedband met meer dan 2 megabits per seconde (Mbps), een snelheid die tweemaal hoger ligt dan een jaar geleden en internet-tv mogelijk maakt.

Begrijpelijkerwijs legt Eurocommissaris Viviane Reding vooral de nadruk op de technische aspecten. Nu echter vanwege de semantiek vooral ook betekenis verlening en user generated content aan de orde is, kan de erfgoed sector het voortouw nemen bij het aanzwengelen van de ontwikkelingen en het betrekken van publiek daarbij. Zoals bijvoorbeeld Seb Chan tijdens het symposium Open Museum tijdens de PICNIC 08 aantoonde, gaat dat veel verder dan de muren van het museum.

bron: nu.nl