Effectieve communicatie naar jongeren

Effectieve communicatie naar jongeren

De overheid kan effectiever communiceren met jongeren. Dat geldt overigens niet alleen voor de overheid en niet alleen voor de communicatie naar jongeren. Dennis Hoogervorst noemde het vorig jaar (15-09-2006) op zijn weblog Young Marketing “Open deuren – opgesteld op basis van nieuw kwalitatief onderzoek – die nog te weinig ingetrapt worden.”

Ik noem hier even kort de hoofdpunten:
1. Benader jongeren actief en via verschillende kanalen.
2. Sluit aan bij de belevingswereld van jongeren. Blijf zoveel mogelijk ‘dichtbij’, in het hier en nu
3. Wees geloofwaardig en authentiek.
4.
Maak je boodschap concreet.
5. Jongeren vinden het aantrekkelijk als een boodschap op een leuke manier gebracht wordt.
6. Houd rekening met mentaliteitsverschillen tussen verschillende groepen jongeren. Jongeren vormen een enorm diverse groep.
Vooral die laatste is van belang. De eerste vijf klinken overbekend, het is de kunst om ze echt goed in te vullen. En vaak worden deze uitgangspunten met voeten getreden. Waarom? Omdat de creatief, copywriter, art director of marketeer toevallig iedereen over een trend gehoord had en toevallig een echt te gek idee had. Sterker nog: hij weet gewoon wat die jongeren vetcool vinden (hij kent dus zelfs het woord daarvoor) en zijn intuïtie bedriegt hem nooit.

De vooroordelen omtrent vermeend gedrag van een doelgroep zijn hardnekkig. Erger nog: ik doe er zelf hoogstwaarschijnlijk aan mee. Uit nood, uit overtuiging, of bij gebrek aan gedegen onderzoek. Dan denk ik op één of ander kompas te kunnen varen.
Tussen ‘buikgevoel’ en bewezen gegevens bestaat een moerassig gebied waar twijfelachtige trends en zelfbenoemde experts de scepter zwaaien. Maar ook de vermoeide reacties daarop.
Voorbeeld: is beleving nu nog belangrijk of passé? Is user generated content een vrijwel onmisbaar ingredient of een hype?

En dan vraag ik me weer af hoe tendentieus onderzoeken zullen zijn.
Het is zaak een betrouwbare gids te vinden. Ik citeer graag Dennis Hoogervorst, omdat ik uit ervaring weet dat hij van een gedegen aanpak houdt:

Maar liefst 88% van de jongeren kijkt naar internetfilmpjes. Grappige filmpjes zijn veruit het meest geliefd (69%), gevolgd door muziekvideo’s (49%). De filmpjes worden door jongeren vooral gevonden door te zoeken met Google (59%) en door zelf naar een website te gaan (58%). Jongeren houden elkaar op de hoogte door de link van de website te msn’en (65%) of te mailen (38%). Minder dan een vijfde plaatst zelf filmpjes online (18%).

Het blijkt dat jongeren per dag iets langer naar bewegend beeld kijken op de computer (2,4 uur), dan op tv (2,2 uur). De tv (6,1 dagen per week) wordt hiervoor wel iets vaker ingeschakeld dan de pc (5,7 dagen). “
bron: Newrulez research & marketing

Lees meer hierover op Young Marketing over Internetfilmpjes.

One Reply to “Effectieve communicatie naar jongeren”

  1. Dat stukje getuigt niet van een gedegen aanpak hoor, ik heb alleen enkele cijfers uit het rapport overgenomen.
    Ik ben slechts de ‘messenger’ en probeer zoveel mogelijk info over jongerenmarketing te verzamelen, ter informatie / ter inspiratie. En daar koppel ik een klein beetje mening aan. Vandaar dat ik aan deze ondersresultaten verbaasd nog toevoeg: “Poeh hé, het zijn wel érg hoge percentages allemaal.” Ik schrijf (ook) over dit soort onderzoeken omdat het wel een ontwikkeling aangeeft, wat er zoal speelt.

    De tips voor effectievere communicatie heb ik mede ontwikkeld dus daar kan ik helemaal achterstaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.