crossmedia theater van NNT: mobiel aanlaten

Het Noord Nederlands Toneel uit Groningen brengt 21 maart t/m 1 april 2006 de voorstelling GSM AAN A.U.B. van Floris van Delft op een geheime locatie nabij De Machinefabriek. Tijdens deze voorstelling is het de bedoeling dat de mbieltjes die doorgaans op storende wijze de voorstelling onderbreken ditmaal gewoon aan blijven staan. Ze maken namelijk onderdeel uit van de voorstelling. Gelukkig gaat het maar om mobieltjes.

Op de site van NNT staan twee voicemailberichten die iets meer vertellen over de toedracht: “Twee acteurs spelen en bellen en gaan zo op zoek naar de mogelijkheden van het fenomeen dat we altijd en overal bereikbaar zijn.”

Hoe zouden ze dat toch doen? Mensen in de zaal laten bellen naar een nummer, waarna ze teruggebeld worden? Een concert organiseren door het publiek gericht specifieke ringtones te laten afspelen? mensen elkaar laten bellen in de zaal, of bellen met de acteurs? Foto’s doorsturen, sms berichten, wat kan je allemaal met een mobieltje?

In een ouder bericht op Mobile Cowboys las ik over een verzoek dat de Amerikaanse National Association of Theatre Owners (NATO) heeft gedaan aan de Federal Communications Commission (FCC). Het gaat om toestemming voor het toestaan van het ‘blokkeren’ van GSM signalen. In diverse ziekenhuiozen over de hele wereld worden dergelijke stoorzenders al gebruikt, maar in de VS zijn ze, op enkele uitzonderingen na, niet legaal.

di 21 t/m za 25 mrt – 20.30u
di 28 mrt t/m za 1 apr – 20.30u

locatie nabij De Machinefabriek, Bloemstraat 38, Groningen
start vanaf De Machinefabriek (foyer en kassa open vanaf 19.30 uur, uiterlijk 20.15 u verzamelen)