verander management en creativiteit
Tot een paar maanden geleden hield ik een weblog bij via web-log.nl. Ergens in 2006 hebben ze de techniek erachter veranderd en sindsdien kan ik er mijn draai niet meer vinden. Ik heb de verandering tijd gegeven, maar bleek er niet aan te kunnen wennen.
Ongeveer tegelijkertijd ben ik van baan veranderd. En nu heb ik het dermate druk dat ik weinig tot geen tijd heb om te bloggen.
Ik geef toe dat ik soms wel even tijd zou hebben, maar het systeem dat web-log hanteert, staat me tegen. Daarom ben ik dit weblog begonnen, om eens te proberen.
Slechts een paar veranderingen, die ik niet goed weet te managen. Dat geeft te denken. Zulke gedachtenexperimenten vind ik leuk.
Het heeft allemaal te maken met motivatie en die motivatie wordt gevoed door mijn emotie. Simpel gezegd: heb ik er zin in, of niet? Wat maakt en voedt die zin, wat doet het gedijen? Uitdaging, vertrouwen, ambitie, opportunisme, plezier? En wat zou de zin tegenhouden: angst, demotivatie (teleurstelling, tegenwerking), vermoeidheid/stress?
Wat voor veranderingen geldt, geldt ook voor creativiteit. Wil je creativiteit binnen je organisatie brengen en laten gedijen, zul je dezelfde weerstand en acceptatie treffen als bij veranderingen.
Een slecht uitgevoerde verandering kan bijvoorbeeld tot stagnatie leiden. Een slecht geïmplementeerde (en gefaciliteerde) “creativiteit” kan leiden tot apathie: niemand heeft nog esprit, niemand wil nog iets nieuws bedenken of proberen.
Wat je daaraan kunt doen is o.a. ervoor zorgen dat je eerst de vraag beantwoordt waarom je creativiteit wilt, wat je er eigenlijk onder verstaat, wat het zou moeten oplossen en wat je ervoor over hebt, want het is een kwestie van mentaliteit, overtuiging en vertrouwen. Daar moet je heel zorgvuldig mee omgaan.
Intussen heb ik besloten mijn weblog te veranderen. Ik zal nu ongeveer 150 berichten moeten uitpluizen en deels overzetten naar dit weblog. Dat is een tantalus-klus. Waarschijnlijk haak ik halverwege af, maar dat is dan omdat ik een betere oplossing verzin, of mezelf wijsmaak dat ik dat gedaan heb. Dat maakt niet uit, zolang ik mezelf maar weet te motiveren?
In dit verband wil ik graag wijzen op een video op TED.com, waarin Tony Robbins (zie foto) vertelt over “why we do what we do (and how we can do it better)”. Deze video maakt deel uit van een heel slim bedacht concept (TED), waar BMW terecht goede sier mee maakt: een enorme verzamelplaats met video opnames van Grote Sprekers met Belangrijke Speeches. Vrij om te downloaden, door te sturen, wat je maar wilt. En nu maar hopen dat je erdoor verandert!